Teatr Groteska – „Męczeństwo i śmierć Marata”
SPEKTAKL GRANY W RAMACH XXX MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW LALEK ,,SPOTKANIA”
To opowieść o rewolucji i jej skutkach, o terapeutycznej sile bądź niemocy sztuki, o historii i współczesności, o teatrze w teatrze. Oto sam Markiz de Sade, uczestnik rewolucji francuskiej, postać historyczna, autor słynnych kontrowersyjnych powieści jako pensjonariusz Chareton wraz z innymi pacjentami prezentuje swoją sztukę opowiadającą o ostatnich chwilach Marata. Sztuka nie jest jednak pozbawiona próby rozliczenia z tematem mechanizmu rewolucji – pokazuje ścieranie się różnych poglądów jej uczestników oraz osób, których bezpośrednio dotyka. Teatr, władza, rewolucja, zakład psychiatryczny. Co się może wydarzyć, gdy wszystkie te elementy się połączą?
-
23/10 | 18:00
środa
Normalne: 38 zł
Ulgowe: 34 zł
Grupowe: 30 zł
Dramaturgia/Dramaturgy: Martyna Lechman (na podstawie dramatu Petera Weissa Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade)
Tłumaczenie/Translation: Andrzej Wirth
Reżyseria/Direction: Konrad Dworakowski
Scenografia/Scenography: Marika Wojciechowska
Kompozytor/Composer: Piotr Klimek
Konsultacja ruchu/Choreography consultation: Ulyana Zaruba
Premiera/Premiere: 04.05.2024
Czas trwania/Duration: 120 min
Od lat/Age: 15
Pan de Sade – Zbigniew Kozłowski
Marat – Lech Walicki
Simona Evrard – Małgorzata Hachlowska
Karolina Corday – Jagoda Jasnowska
Duperret – Bartosz Watemborski
Jakub Roux – Jakub Popławski
Kokol – Jarek Oberbek
Polpoch – Paweł Mróz
Cucurucu – Zuzanna Romańska
Rossignol – Dominika Guzek
Wywoływacz – Paweł Kuźma
Coulmier –***
siostry zakonne – Wiesław Bieda, Krzysztof Karaś, Łukasz Rutkowski
„Kiedy wydawało się, że spektakl zmierza ku punktowi kulminacyjnemu (jak w niesamowitej scenie Marata z naręczem odciętych głów), następuje twist o 180 stopni i wracamy do spokojniejszej, bardziej wyważonej narracji. Widownia jest tak wodzona za nos jeszcze kilkukrotnie. Twórcy wyciskają z obłąkańczej konwencji co się da – skoro dramat wystawiają pacjenci przytułku dla umysłowo chorych, nie spodziewajmy się spokojnej, linearnej fabuły”.
Piotr Gaszczyński, Teatr dla Wszystkich
Pan de Sade – Zbigniew Kozłowski
Marat – Lech Walicki
Simona Evrard – Małgorzata Hachlowska
Karolina Corday – Jagoda Jasnowska
Duperret – Bartosz Watemborski
Jakub Roux – Jakub Popławski
Kokol – Jarek Oberbek
Polpoch – Paweł Mróz
Cucurucu – Zuzanna Romańska
Rossignol – Dominika Guzek
Wywoływacz – Paweł Kuźma
Coulmier –***
siostry zakonne – Wiesław Bieda, Krzysztof Karaś, Łukasz Rutkowski
„Kiedy wydawało się, że spektakl zmierza ku punktowi kulminacyjnemu (jak w niesamowitej scenie Marata z naręczem odciętych głów), następuje twist o 180 stopni i wracamy do spokojniejszej, bardziej wyważonej narracji. Widownia jest tak wodzona za nos jeszcze kilkukrotnie. Twórcy wyciskają z obłąkańczej konwencji co się da – skoro dramat wystawiają pacjenci przytułku dla umysłowo chorych, nie spodziewajmy się spokojnej, linearnej fabuły”.
Piotr Gaszczyński, Teatr dla Wszystkich