Kup bilety >

Sonety (wg Williama Szekspira)

O spektaklu

Czy można ożywić wiersz? Udramatyzować poezję? Przemienić sytuację liryczną w sceniczną akcję?

Zbigniew Lisowski w swej adaptacji Szekspirowskich Sonetów wychodzi od takich właśnie pytań.  Powołuje do życia tajemnie umieszczone w lirykach postaci oraz zawarte między nimi relacje. Posługuje się przy tym sporą ilością elektronicznej muzyki, bogatej w wyraziste, transowe brzmienia, a także sferą plastyczną stanowiącą pomost pomiędzy tym, co współczesne a „epokowe”. Co ciekawe, wśród występujących na scenie bohaterów pojawiają się również postaci ze świata mitologii.

Po co sięgać właśnie po Sonety?

Bynajmniej nie dlatego, że „Szekspir wielkim poetą był”! Szekspir był przede wszystkim poetą niezwykle bliskim codziennemu doświadczeniu każdego z nas. Sonety w swej istocie traktują bowiem o miłości. Ta ostatnia jawi się w nich  jako potężna siła witalna, obficie wzbudzająca w człowieku namiętność, ale również jako moc destrukcyjna,  będąca w stanie przysporzyć sporo cierpienia. Często nie potrafimy pogodzić się z faktem kochania jedynie naszego wyobrażenia, a nie tego, co rzeczywiste. Czy jesteśmy w stanie przyswoić tę trudną prawdę?

Kiedy gramy?
Ceny biletów

Normalny: 38 zł

Ulgowy: 34 zł

Grupowy: 30 zł

Dodatkowe informacje

Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Lisowski

Przekład: Stanisław Barańczak, Maciej Słomczyński

Scenografia: Pavel Hubička

Muzyka: Piotr Klimek

Choreografia: Jacek Gębura

Inspicjent: Hanna Grewling-Murawska

Premiera: 04.10.2019

Czas trwania: 1h 30 min

Od lat: 16

Stary S. – Krzysztof Grzęda

Młody S. – Mariusz Wójtowicz

Żona Starego S. – Grażyna Rutkowska-Kusa

Róża, Muza – Marta Parfieniuk-Białowicz

Młodzieniec – Andrzej Korkuz

Rywal-Poeta – Andrzej Słowik

Czarna Dama – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Wenus – Edyta Soboczyńska

Amor – Dominika Miękus

Satyr – Krzysztof Parda

Klecha – Jacek Pietruski

Zła Zjawa – Agnieszka Niezgoda 

Błazen – Jacek Pysiak

Śmierć – Anna Chudek-Niczewska

Na scenie toczy się nieustanna walka. Innych o względy Młodzieńca a jego samego o niezatracenie własnej duszy. Alter ego nieskalanego chłopca, Zła Zjawa, kapitalna w tej roli Agnieszka Niezgoda, próbuje zwieść go z prostej, jasnej drogi. Bo życie jest nieustannym zmaganiem się dobra ze złem. 

Anita Nowak, Miłość rozkwitnie w ogrodzie, portal: e-teatr.pl

„Sonety” wg Szekspira w interpretacji Zbigniewa Lisowskiego są wizualnie barwną mieszanką stylistycznych nawiązań, połączone z muzyką, w której elektronika przeplata się z lekkim transem, dając w finale obraz sugestywny i intrygujący. Są teatralnym poszukiwaniem źródła,  z którego płynie piękno i poezja, poszukiwaniem tego, co trwałe, nienaruszalne, niepodlegające prawom rozkładu. 

Hanna Wittstock, Sonety Szekpsira w teatralnej oprawie w Baju, „Gazeta Pomorska”

Trzeba przyznać, że bohaterem tego szekspirowskiego wieczoru okazał się Młodzieniec, w roli którego wystąpił Andrzej Korkuz. Olśnił nie tylko zachwycone nim postaci na scenie, ale też i rzucił urok na widownię, nie licząc się absolutnie z jej podziałem na osobniczki płci żeńskiej i osobników płci męskiej. 

Ilona Słojewska, Miłość, Namiętność, Piękno, Zdrada i Śmierć, portal: dziennik.teatralny.pl

Jest więc w tym przedstawieniu dualizm Szekspira, ale jest też i przede wszystkim duet Lisowski & Hubička, posłuszny wyobraźni, który wyczarowuje teatralno-plastyczną metafizykę mistrza ze Startfordu. Lisowski snuje nić skojarzeń nieraz sobie tylko wiadomych, z odwagą komplikując swój zamysł tak, by widz nie musiał wszystkiego zrozumieć. Może zresztą nie powinien, wystarczy, że stanie wobec pytań, że zachwyci się niepokojącym pięknem.

Aram Stern, Sonety Śmierci i Życia, magazyn: menażeria.eu

Sonety (wg Williama Szekspira)
Marta Matczyńska

Stary S. – Krzysztof Grzęda

Młody S. – Mariusz Wójtowicz

Żona Starego S. – Grażyna Rutkowska-Kusa

Róża, Muza – Marta Parfieniuk-Białowicz

Młodzieniec – Andrzej Korkuz

Rywal-Poeta – Andrzej Słowik

Czarna Dama – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Wenus – Edyta Soboczyńska

Amor – Dominika Miękus

Satyr – Krzysztof Parda

Klecha – Jacek Pietruski

Zła Zjawa – Agnieszka Niezgoda 

Błazen – Jacek Pysiak

Śmierć – Anna Chudek-Niczewska

Na scenie toczy się nieustanna walka. Innych o względy Młodzieńca a jego samego o niezatracenie własnej duszy. Alter ego nieskalanego chłopca, Zła Zjawa, kapitalna w tej roli Agnieszka Niezgoda, próbuje zwieść go z prostej, jasnej drogi. Bo życie jest nieustannym zmaganiem się dobra ze złem. 

Anita Nowak, Miłość rozkwitnie w ogrodzie, portal: e-teatr.pl

„Sonety” wg Szekspira w interpretacji Zbigniewa Lisowskiego są wizualnie barwną mieszanką stylistycznych nawiązań, połączone z muzyką, w której elektronika przeplata się z lekkim transem, dając w finale obraz sugestywny i intrygujący. Są teatralnym poszukiwaniem źródła,  z którego płynie piękno i poezja, poszukiwaniem tego, co trwałe, nienaruszalne, niepodlegające prawom rozkładu. 

Hanna Wittstock, Sonety Szekpsira w teatralnej oprawie w Baju, „Gazeta Pomorska”

Trzeba przyznać, że bohaterem tego szekspirowskiego wieczoru okazał się Młodzieniec, w roli którego wystąpił Andrzej Korkuz. Olśnił nie tylko zachwycone nim postaci na scenie, ale też i rzucił urok na widownię, nie licząc się absolutnie z jej podziałem na osobniczki płci żeńskiej i osobników płci męskiej. 

Ilona Słojewska, Miłość, Namiętność, Piękno, Zdrada i Śmierć, portal: dziennik.teatralny.pl

Jest więc w tym przedstawieniu dualizm Szekspira, ale jest też i przede wszystkim duet Lisowski & Hubička, posłuszny wyobraźni, który wyczarowuje teatralno-plastyczną metafizykę mistrza ze Startfordu. Lisowski snuje nić skojarzeń nieraz sobie tylko wiadomych, z odwagą komplikując swój zamysł tak, by widz nie musiał wszystkiego zrozumieć. Może zresztą nie powinien, wystarczy, że stanie wobec pytań, że zachwyci się niepokojącym pięknem.

Aram Stern, Sonety Śmierci i Życia, magazyn: menażeria.eu

Logo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta ToruńLogo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta Toruń w wersji kontrastowej