Kup bilety >

Najmniejszy Bal Świata

O spektaklu

Jak sobie poradzić z dziecięcym buntem? Jak uczyć dzieci trudnej sztuki przepraszania i dziękowania? W jaki sposób wytłumaczyć dziecku, jak ważny jest szacunek wobec drugiego człowieka? Główna bohaterka przedstawienia, Migawka, odbywa podróż inicjacyjną, podczas której uczy się trudnej sztuki panowania nad swoimi emocjami, przede wszystkim zaś szanowania drugiego człowieka, okazywania mu uczuć i empatii.

Spektakl otrzymał wyróżnienie ASSITEJ za wysoki poziom artystyczny przedstawień dla dzieci i młodzieży, zwane ATESTEM (Świadectwem Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego) za 2012 rok.

Festiwal Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” 2013: Nagrodę za Najlepszy Spektakl w kategorii dziecięcej

XXVI Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2013): nagroda (ex aequo) za najlepsze przedstawienie, nagroda za reżyserię dla Pawła Aignera, nagroda za kompozycję piosenek dla Piotra Klimka, nagroda za wykonanie piosenek dla Marii Dąbrowskiej, nagroda za rolę aktorską dla Dominiki Miękus za postać Migawki.

Piotr Cieplak – przewodniczący jury – omawiając nagrodzone spektakle uznał, że Najmniejszy Bal Świata brawurowo wprzągł świat mediów i telewizji do opowieści teatralnej, czyli jego zdaniem „w sposób wymarzony zrobił coś, czego właściwie zrobić nie powinien”.

Kiedy gramy?
Ceny biletów

Normalny: 38 zł

Ulgowy: 34 zł

Grupowy: 30 zł

Dodatkowe informacje

Autor: Malina Prześluga

Reżyseria: Paweł Aigner

Scenografia: Jan Polivka

Muzyka: Piotr Klimek

Wokal: Maria Dąbrowska

Reżyseria obrazu: Marcin Klawiński

Operator obrazu: Wojciech Budny

Montaż klipów: Krzysztof Parda

Premiera: 5.02.2012

Czas trwania: 70 min.

Od lat: 6.

Tomasz Pomagalski (Pan Prezenter) – Krzysztof Grzęda
Kazimierz Król – Andrzej Korkuz
Matylda Król – Grażyna Rutkowska-Kusa
Migawka Król – Dominika Miękus
Rurek Pokurcz – Krzysztof Parda
Pani, której nie będzie widać – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

 Komplikacji technologicznej „Najmniejszego balu świata” nie powstydziliby się ani Markus Óhrn, ani Krzysztof Garbaczewski. Tyle że w przeciwieństwie do przemądrzałej widowni dorosłej smarkacze kupują tę konwencję bez najmniejszych wątpliwości, co można precyzyjnie ocenić na podstawie kryterium siku. 

Maciej Nowak, Kryterium sikuPrzekrój

Migawka jest wyrazistą postacią, jej język jest przeniesiony do tekstu jakby wprost z rozmów buntujących się dzieci. Kiedy Migawka mówi w ten sposób na scenie, dzieci słuchają codziennego języka, który w teatrze zaskakuje. Ten sposób pisania autorki ma jeszcze jedną ciekawą zaletę. Prześluga ufa inteligencji emocjonalnej odbiorców. Nie próbuje na siłę tłumaczyć, pouczać. Jej teksty, w tym „Najmniejszy Bal Świata”, pozwalają na samodzielną ocenę każdemu z widzów.

Piotr Grzymisławski, Jaki teatr dla dzieci?„Teatr”

Dominika Miękus jest w roli Migawki doskonała! To jak wzywa, czy wyzywa mamę, jak wykrzywia buzię w złości, tupie nóżką przeciwko wszystkim – to aktorski majstersztyk (…) Talent Miękus trafił w ręce Pawła Aignera, który jako jeden z niewielu reżyserów potrafi wydobyć z aktorek tak porażającą w swej ironii prawdę (…)

Arkadiusz Stern, Ekliksir MigawkiTeatr dla Was

Takiego spektaklu jeszcze w żadnym polskim teatrze nie było! Aktorzy niczym w filmie grają na blue boksie, a my możemy oglądać ich jednocześnie na scenie i na ekranie.

Tomasz Bielicki, Telewizyjna magia w Baju PomorskimNowości

Twórcy „Najmniejszego Balu Świata” w Baju Pomorskim przed premierą zapowiadali sensację. I nie kłamali. Przedstawienie już teraz można okrzyknąć wydarzeniem sezonu.

Magdalena Janowska, Historia z morałem w nowoczesnej oprawieGazeta Pomorska

Migawka to dziecko żywcem wyjęte z programów z Supernianią w roli głównej: żongluje „magicznymi” słowami, które niewiele mają wspólnego z savoir vivre, demoluje studio nagrań, a potem i cały teatr, doprowadzając do rozpaczy rodziców i prezentera. Wreszcie wymyśla cudowny „ekliksir”, za pomocą którego rodzice znikają. 

Karina Bonowicz, Migawka z życia małego buntownikawww.teatrdlawas.pl

„Najmniejszy Bal Świata” to przedstawienie i dobre, i ważne. Dobre, gdyż zrealizowane z niezwykłą starannością, niesztampowe, łączące teatr z telewizją, fascynujące kwestiami multimedialnymi. A ważne, ponieważ potrafi przekazać widzom mądre, wartościowe treści, nie wykorzystując taniej dydaktyki, a jedynie humor i zabawę. Ten spektakl otwiera wiele dróg interpretacji – nieco innych dla dzieci, nieco innych dla dorosłych, ale z pewnością jedni i drudzy wyniosą z tego teatralnego spotkania coś dla siebie.

Małgorzata Kowalska, Wędrując z MigawkąNowa Siła Krytyczna

Nie można pominąć ważnego elementu, jakim jest oprawa muzyczna. Utwory, które skomponowane zostały przez Piotra Klimka i wykonane przez Marię Dąbrowską, doskonale wpasowują się w tę telewizyjno-teatralną historię. Teksty piosenek zostały napisane na potrzeby spektaklu, dlatego idealnie oddają jego klimat.

Magdalena Przygodzka, „Najmniejszy bal świata”: blue box, sześć kamer i wirtualna scenografia, Gazeta Wyborcza – Łódź

 

 

 

 

Najmniejszy Bal Świata
Jan Polivka

Tomasz Pomagalski (Pan Prezenter) – Krzysztof Grzęda
Kazimierz Król – Andrzej Korkuz
Matylda Król – Grażyna Rutkowska-Kusa
Migawka Król – Dominika Miękus
Rurek Pokurcz – Krzysztof Parda
Pani, której nie będzie widać – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

 Komplikacji technologicznej „Najmniejszego balu świata” nie powstydziliby się ani Markus Óhrn, ani Krzysztof Garbaczewski. Tyle że w przeciwieństwie do przemądrzałej widowni dorosłej smarkacze kupują tę konwencję bez najmniejszych wątpliwości, co można precyzyjnie ocenić na podstawie kryterium siku. 

Maciej Nowak, Kryterium sikuPrzekrój

Migawka jest wyrazistą postacią, jej język jest przeniesiony do tekstu jakby wprost z rozmów buntujących się dzieci. Kiedy Migawka mówi w ten sposób na scenie, dzieci słuchają codziennego języka, który w teatrze zaskakuje. Ten sposób pisania autorki ma jeszcze jedną ciekawą zaletę. Prześluga ufa inteligencji emocjonalnej odbiorców. Nie próbuje na siłę tłumaczyć, pouczać. Jej teksty, w tym „Najmniejszy Bal Świata”, pozwalają na samodzielną ocenę każdemu z widzów.

Piotr Grzymisławski, Jaki teatr dla dzieci?„Teatr”

Dominika Miękus jest w roli Migawki doskonała! To jak wzywa, czy wyzywa mamę, jak wykrzywia buzię w złości, tupie nóżką przeciwko wszystkim – to aktorski majstersztyk (…) Talent Miękus trafił w ręce Pawła Aignera, który jako jeden z niewielu reżyserów potrafi wydobyć z aktorek tak porażającą w swej ironii prawdę (…)

Arkadiusz Stern, Ekliksir MigawkiTeatr dla Was

Takiego spektaklu jeszcze w żadnym polskim teatrze nie było! Aktorzy niczym w filmie grają na blue boksie, a my możemy oglądać ich jednocześnie na scenie i na ekranie.

Tomasz Bielicki, Telewizyjna magia w Baju PomorskimNowości

Twórcy „Najmniejszego Balu Świata” w Baju Pomorskim przed premierą zapowiadali sensację. I nie kłamali. Przedstawienie już teraz można okrzyknąć wydarzeniem sezonu.

Magdalena Janowska, Historia z morałem w nowoczesnej oprawieGazeta Pomorska

Migawka to dziecko żywcem wyjęte z programów z Supernianią w roli głównej: żongluje „magicznymi” słowami, które niewiele mają wspólnego z savoir vivre, demoluje studio nagrań, a potem i cały teatr, doprowadzając do rozpaczy rodziców i prezentera. Wreszcie wymyśla cudowny „ekliksir”, za pomocą którego rodzice znikają. 

Karina Bonowicz, Migawka z życia małego buntownikawww.teatrdlawas.pl

„Najmniejszy Bal Świata” to przedstawienie i dobre, i ważne. Dobre, gdyż zrealizowane z niezwykłą starannością, niesztampowe, łączące teatr z telewizją, fascynujące kwestiami multimedialnymi. A ważne, ponieważ potrafi przekazać widzom mądre, wartościowe treści, nie wykorzystując taniej dydaktyki, a jedynie humor i zabawę. Ten spektakl otwiera wiele dróg interpretacji – nieco innych dla dzieci, nieco innych dla dorosłych, ale z pewnością jedni i drudzy wyniosą z tego teatralnego spotkania coś dla siebie.

Małgorzata Kowalska, Wędrując z MigawkąNowa Siła Krytyczna

Nie można pominąć ważnego elementu, jakim jest oprawa muzyczna. Utwory, które skomponowane zostały przez Piotra Klimka i wykonane przez Marię Dąbrowską, doskonale wpasowują się w tę telewizyjno-teatralną historię. Teksty piosenek zostały napisane na potrzeby spektaklu, dlatego idealnie oddają jego klimat.

Magdalena Przygodzka, „Najmniejszy bal świata”: blue box, sześć kamer i wirtualna scenografia, Gazeta Wyborcza – Łódź

 

 

 

 

Logo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta ToruńLogo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta Toruń w wersji kontrastowej