Kup bilety >

Dziób w dziób

O spektaklu

Dziób w dziób to współczesny dramat sięgający do tradycji bajki zwierzęcej. Opowieść rozgrywa się w przestrzeni jednego z miejskich blokowisk pomiędzy zaślepioną pragnieniem władzy subkulturą gołębi i ich chęcią dominacji na podwórku, kotem, który jest odwiecznym wrogiem ptaków i wróblem poszukującym swojej wspólnoty. Paradoksalnie to wróbel, czyli ten najmniejszy i najwrażliwszy, ratuje gołębie z opresji i uczy ptaki, czym jest prawda, przyjaźń, oddanie i honor. Bajka Maliny Prześlugi prezentuje wyraźne typy i modele więzi międzyludzkich oraz mechanizmy rządzące grupą. Wskazuje na wartości, jakie niesie ze sobą Inność i zagrożenia płynące z postaw wobec niej wrogich i agresywnych.  Mimo że dramat nie ma konstrukcji klasycznej komedii, utrzymany jest w nastroju komediowym. Dzieje się to przede wszystkim dzięki wartkiemu językowi.

Dramat został nagrodzony w 24. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Kiedy gramy?
Ceny biletów

Normalny: 38 zł

Ulgowy: 34 zł

Grupowy: 30 zł

Dodatkowe informacje

Realizatorzy:

Autor: Malina Prześluga

Reżyseria i Inscenizacja: Zbigniew Lisowski

Scenografia i Kostiumy: Dariusz Panas

Muzyka: Mateusz Jagielski

Prapremiera: 23.06.2013

Czas trwania: 75 min.

Od lat: 6

Gołąb Zbigniew – Mariusz Wójtowicz

Gołąb Heniek – Krzysztof Grzęda

Gołąb Stefan – Andrzej Korkuz

Gołębica Mariola – Dominika Miękus

Wróbel Przemek – Krzysztof Parda

Kotka Dolores – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Gołąb Janusz – Jacek Pysiak

To dramat opowiedziany trochę w konwencji Ezopa, pod postaciami zwierzęcymi wyśmiane są przywary ludzkie. Grupa gołębi (dresiarzy, skinheadów?) ma ambicje objęcia władzy nad całym podwórkiem i narzucenia pozostałym mieszkańcom swojej wizji. To moralizatorska opowieść dla dzieci i dorosłych o braku akceptacji, nietolerancji, nienawiści do inności.

Katarzyna Michalik-Jaworska, Wielkie Małe Warszawskie Spotkania Teatralne, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych: www.aict.art.pl

Świetna jest w toruńskim spektaklu scenografia Dariusza Panasa, twórcy kostiumów, lalek ptaków i gigantycznego kota, operująca skrótem, utrzymana w duchu konstruktywizmu. Jej nieliczne elementy obrazujące wielopiętrowy blok są białe, z czerwonymi akcentami w postaci linii prostych przecinających płaszczyzny, a w centrum sceny w pewnym momencie znajduje się stół ofiarny z płaskorzeźbami konewki, grabi i innych narzędzi ogrodniczych (…)

Kalina Zalewska, Małe WST, czyli łeb w łebwww.teatralny.pl

Dobra sztuka plus dobry teatr muszą prowadzić do sukcesu. Historia opowiedziana przez Malinę Prześlugę w utworze „Dziób w dziób” ma doskonałą konstrukcję, wyraźną linię zdarzeń, dramatyczny konflikt, emocjonujące momenty, głęboki sens i wiele dowcipu.

Helen Marek, Dziobem w sedno, „Teatr Lalek” nr 4/114/2013

Przedstawienia dla dzieci są statystycznie lepsze i mądrzejsze niż te zrobione dla widza dorosłego. Może teatrem dla dzieci zainteresowali się… hmm… twórcy, którzy bardziej koncentrują się na widzu-odbiorcy niż na własnej twórczości? Tacy, którzy wzięli sobie do serca to, co mówił Jan Dorman: że teatr dla dzieci trzeba robić tak samo jak dla dorosłych, tylko lepiej? (…)

Joanna Ostrowska, O dziobach i pazurach, Recenzje Komisji Artystycznej Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – odsłona druga

Powstał gorzko-mądry i prześmiewczy spektakl dla dzieci starszych i dorosłych oraz głośny protest przeciwko udowadnianiu swoich racji tylko siłą. Jak to w tekstach Prześlugi, jest tu i groźnie, i dowcipnie, ciepło i ostro zarazem, jest też mądrość jednostki oraz głupota grupy – czyli, niestety, arcyswojsko.

Aram Stern, Tu się nie zginawww.teatrdlawas.pl

Autorka porusza w nim m.in. problem nietolerancji, schematycznego myślenia, przypisywania winy bez sprawdzenia faktów. Ale nie tylko. Sztuka jest bardzo wnikliwą analizą socjologiczną naszej rzeczywistości. Można powiedzieć jej odbiciem.

Anita Nowak, W „Baju” kurtyna nie opada. Festiwal Prześlugiwww.teatrdlawas.pl

Mocną stroną przedstawienia jest jego aktorstwo.

Ilona Słojewska, Bajka dla dzieci i dorosłychwww.teatrdlawas.pl

W plastyce przestawienia wyczuwa się także inspirację sztuką Szajny. Choćby szara kolorystyka przełamana czerwonymi elementami tak z kostiumu, jak i ogromnej lalki Kota. Wyróżnienie tej postaci z tła wiąże się z tajemnicą, jaką nosi ona w sobie, a którą musi odsłonić przed światem mały Wróbel. Kot, pojawia się na scenie i znika niczym Sfinks.

Anita Nowak, „Dziób w dziób” – bajka dla dzieci i dorosłychwww.teatrdlawas.pl

Dziób w dziób
Dariusz Panas

Gołąb Zbigniew – Mariusz Wójtowicz

Gołąb Heniek – Krzysztof Grzęda

Gołąb Stefan – Andrzej Korkuz

Gołębica Mariola – Dominika Miękus

Wróbel Przemek – Krzysztof Parda

Kotka Dolores – Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Gołąb Janusz – Jacek Pysiak

To dramat opowiedziany trochę w konwencji Ezopa, pod postaciami zwierzęcymi wyśmiane są przywary ludzkie. Grupa gołębi (dresiarzy, skinheadów?) ma ambicje objęcia władzy nad całym podwórkiem i narzucenia pozostałym mieszkańcom swojej wizji. To moralizatorska opowieść dla dzieci i dorosłych o braku akceptacji, nietolerancji, nienawiści do inności.

Katarzyna Michalik-Jaworska, Wielkie Małe Warszawskie Spotkania Teatralne, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych: www.aict.art.pl

Świetna jest w toruńskim spektaklu scenografia Dariusza Panasa, twórcy kostiumów, lalek ptaków i gigantycznego kota, operująca skrótem, utrzymana w duchu konstruktywizmu. Jej nieliczne elementy obrazujące wielopiętrowy blok są białe, z czerwonymi akcentami w postaci linii prostych przecinających płaszczyzny, a w centrum sceny w pewnym momencie znajduje się stół ofiarny z płaskorzeźbami konewki, grabi i innych narzędzi ogrodniczych (…)

Kalina Zalewska, Małe WST, czyli łeb w łebwww.teatralny.pl

Dobra sztuka plus dobry teatr muszą prowadzić do sukcesu. Historia opowiedziana przez Malinę Prześlugę w utworze „Dziób w dziób” ma doskonałą konstrukcję, wyraźną linię zdarzeń, dramatyczny konflikt, emocjonujące momenty, głęboki sens i wiele dowcipu.

Helen Marek, Dziobem w sedno, „Teatr Lalek” nr 4/114/2013

Przedstawienia dla dzieci są statystycznie lepsze i mądrzejsze niż te zrobione dla widza dorosłego. Może teatrem dla dzieci zainteresowali się… hmm… twórcy, którzy bardziej koncentrują się na widzu-odbiorcy niż na własnej twórczości? Tacy, którzy wzięli sobie do serca to, co mówił Jan Dorman: że teatr dla dzieci trzeba robić tak samo jak dla dorosłych, tylko lepiej? (…)

Joanna Ostrowska, O dziobach i pazurach, Recenzje Komisji Artystycznej Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – odsłona druga

Powstał gorzko-mądry i prześmiewczy spektakl dla dzieci starszych i dorosłych oraz głośny protest przeciwko udowadnianiu swoich racji tylko siłą. Jak to w tekstach Prześlugi, jest tu i groźnie, i dowcipnie, ciepło i ostro zarazem, jest też mądrość jednostki oraz głupota grupy – czyli, niestety, arcyswojsko.

Aram Stern, Tu się nie zginawww.teatrdlawas.pl

Autorka porusza w nim m.in. problem nietolerancji, schematycznego myślenia, przypisywania winy bez sprawdzenia faktów. Ale nie tylko. Sztuka jest bardzo wnikliwą analizą socjologiczną naszej rzeczywistości. Można powiedzieć jej odbiciem.

Anita Nowak, W „Baju” kurtyna nie opada. Festiwal Prześlugiwww.teatrdlawas.pl

Mocną stroną przedstawienia jest jego aktorstwo.

Ilona Słojewska, Bajka dla dzieci i dorosłychwww.teatrdlawas.pl

W plastyce przestawienia wyczuwa się także inspirację sztuką Szajny. Choćby szara kolorystyka przełamana czerwonymi elementami tak z kostiumu, jak i ogromnej lalki Kota. Wyróżnienie tej postaci z tła wiąże się z tajemnicą, jaką nosi ona w sobie, a którą musi odsłonić przed światem mały Wróbel. Kot, pojawia się na scenie i znika niczym Sfinks.

Anita Nowak, „Dziób w dziób” – bajka dla dzieci i dorosłychwww.teatrdlawas.pl

Logo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta ToruńLogo Teatr Baj Pomorski oraz Herb Miasta Toruń w wersji kontrastowej